Stihl opent bedrijfsmuseum in 2023

WAIBINGEN – Stihl opent in 2023 haar eigen bedrijfsmuseum, Stihl Brand World, met daarin de geschiedenis van het bedrijf en haar producten, maar daarnaast wordt het museum een kennisplatform over bossen en bosbouw.

Stihl werkt momenteel aan de modernisering en uitbreiding van zijn hoofdzetel in Waiblingen in Duitsland. Het vlaggenschipproject van het toekomstige complex is Stihl Brand World. De opening van het museum staat gepland voor 2023. Het museum presenteert verschillende thema’s aan de bezoekers, verspreid over drie verdiepingen met een tentoonstellingsruimte van 1.500 vierkante meter en een totale oppervlakte van 5.000 vierkante meter. De focus ligt niet alleen op het bedrijf en zijn producten, maar ook op een thema dat al sinds de oprichting van Stihl synoniem is met het merk: een fascinatie voor de natuur, in het bijzonder voor bossen. Gezien het grote belang van dit thema wijdt het Stihl Brand World museum er een hele verdieping aan.

Blik op de toekomst

De verdiepingen ‘Visie’ en ‘Innovatie’ nemen de bezoeker mee op een amusante reis door de bijna honderdjarige geschiedenis van het bedrijf: van het begin met de historische tweemanszagen, via huidige Stihl technologie tot een blik op de technologie van de toekomst en de verwachte toepassingen ervan. Een andere ruimte in de nieuwe Stihl Brand World besteedt aandacht aan Sthil Timbersports en dompelt de bezoekers onder in de competitieve sfeer van de houthakkerssport.

Informatie over bossen

De derde verdieping van de Stihl Brand World, ‘Emotie’, is een breed kennisplatform over bossen, vooral in het licht van de duurzaamheid. Het kennisplatform biedt bezoekers uitgebreide informatie over thema’s als bosecosystemen, oerbossen of duurzame bosbouw. “De tentoonstelling, die zowel nationale als internationale elementen bevat, moet een belangrijke informatiebron worden over het thema bos en bosbeheer en de bezoekers een eigen mening laten vormen over deze onderwerpen – of ze nu scholieren of bosbouwprofessionals zijn”, zegt Prof. Dr. Jürgen Bauhus, hoofd van de leerstoel voor bosbouw aan de universiteit van Freiburg en curator van deze verdieping van de Stihl Brand World.